Vsi skupaj smo se znašli v situaciji, ki je za nas popolnoma nova, z veliko neznankami.
Zavedamo se, da je zaprtje šol in vrtcev marsikomu od vas življenje postavilo na glavo, predvsem zaradi varstva majhnih otrok. Tokrat namreč ne moremo računati na pomoč najzanesljivejših, babic in dedkov. Prav tako otrok ne moremo združevati v manjše skupine, kjer bi jih varovali prijatelji, sorodniki ali institucije.
Večkrat smo se na roditeljskih sestankih in govorilnih urah pogovarjali o tem, kako hiter je naš življenjski tempo. Sedaj se je ta tempo prisilno ustavil. In če velja rek, da je v vsakem slabem tudi nekaj dobrega, potem je v tej situaciji morda dobro to, da imamo več časa drug za drugega, da nismo cele dneve v urnikih in hitenju, da smo preprosto doma, drug z drugim.
Ta čas lahko izkoristimo na različne načine. Najslabša možnost je vnašati preveliko mero strahu in pesimizma, otrokom nalagati skrb v zvezi z našimi službami ali podobnim, na kar nimajo vpliva, ali ves dan poslušati samo slabe novice. Prav pa je, da jih glede na njihovo starost poučimo o nevarnosti virusa.
Vendar je zdaj kljub vsem tegobam, ki jih ta čas prinaša, priložnost, da se veselite časa, ki ga lahko preživite skupaj.
Možnosti je veliko, še posebej v dneh, ko je vreme lepo. Če ste zdravi in brez znakov okužb, vam jih narava ponuja obilo (dokler nam bo to dovoljeno). Na srečo smo obkroženi z gozdovi, hribi, kamor se lahko vsak dan odpravimo na sprehod in izbiramo kraje, kjer bomo sami, saj so druženja prepovedana že ta hip. Morda mlajši otroci v gozdu iščejo spremembe, značilne za letni čas, preštevajo storže, poslušajo potok, ki žubori, ali iščejo skriti zaklad. Fantje bodo zelo veseli kakšne družabne igre skupaj z očetom, deklice pa bodo morda mami rade pomagale pri pripravi jedi, ker ne bo običajne naglice in bo vse potekalo v prijetnejšem vzdušju. Prisluhnite najstnici in skupaj prebirajte recepte o zdravi hrani. Spodbudite najstnika, da si nekoliko preuredi sobo. To lahko naredi tudi brez dodatnih stroškov. Morda prestavi kakšen kos pohištva, polepi steno z novimi plakati, jo poriše ali popiše z mislimi in verzi.
Pomembno je, da vključujete otroke pri opravljanju domačih opravil v čim bolj prijetnem vzdušju. Verjemite, da bo to naložba tudi za v prihodnje.
Kljub temu da vaši otroci že sami berejo, se posvetite kdaj skupnemu branju in preberite pravljico, za katero že tako dolgo ni bilo časa, in se o njej pogovarjajte. Bodite radovedni in vprašajte vašega najstnika, o čem pripoveduje knjiga, ki jo ravno prebira. Ker pouk na daljavo ne bo vzel otroku toliko časa kot običajen pouk, ga skušajte navajati na samostojno učenje, iskanje bistva o prebranem ali mu morda pomagajte, da nadoknadi zamujeno. Na spletu obstaja veliko zabavnih programov za utrjevanje poštevank in drugih temeljnih znanj, ki jih lahko obnovi preko igre.
Tudi otroci so vsak dan navajeni na urnike, na vodene dejavnosti, obilo interesnih dejavnosti in se bodo v začetku morda težko znašli sami. A verjemite, otrok se mora kdaj tudi pošteno dolgočasiti. Iz dolgočasja se rodijo kreativnost in najboljše ideje. Ni potrebno, da ste stalni animator in vedno pripravljeni na igro. Otrok bo imel priložnost naučiti se biti in delovati sam, po lastni želji in volji.
V kolikor vas je strah, da bo imel preveč časa za računalnik in druge motilce pristne komunikacije, mu bodite vzor. Naj bodo v dnevu mnogi trenutki, ko vas bo videl brez računalnika, brez telefona. Predvsem mlajšim otrokom posvetite pozornost takrat, ko vas potrebujejo. Drugače bodo klicali po pozornosti z negativnim vedenjem. In jo bodo dobili, ko bodo kaj ušpičili. Kajti vsaka pozornost je boljša, kot da je sploh ni. Opazite jih v trenutkih, ko se sami igrajo in počnejo pozitivne stvari. V teh trenutkih jim namenite prijazno besedo in pozornost.
Najstniki bodo seveda v tem času pristni stik s prijatelji in sošolci nadomestili preko spleta in druge novodobne komunikacijske tehnologije. To je normalno in sprejeti boste morali, da porabijo za to nekoliko več časa. Bodite pozorni na to, kakšne vsebine vaš otrok išče po spletu.
Po naših izkušnjah s taborov in šol v naravi otroci najbolje funkcionirajo, kadar imajo strukturo, torej kadar vedo, kako bo potekal dan (kdaj bo čas za spanje, hranjenje, delo za šolo, pomoč pri opravilih, prosti čas …). Veliko lažje vam bo, če se boste na družinskem sestanku dogovorili, kako bodo potekali vaši dnevi v tem obdobju. V dogovoru z otrokom sestavite urnik in upoštevajte tudi njegove predloge, vseeno pa vztrajajte pri strukturi, ki vam bo omogočala, da boste kot družina dobro funkcionirali. V začetku se bodo otroci morda temu upirali, a če boste vztrajali in s tem v vsak dan vnesli dnevno rutino, vam bo na koncu veliko lažje, ker ne bo dnevnih pogajanj, ki bi vam jemala veliko energije.
Tako boste lahko mirnejši tudi, kadar vas ne bo doma.
Čas brez klasičnega pouka in ocen vam bo dal priložnost, da boste svojega otroka lahko videli tudi nekoliko drugače. Ne samo skozi ocene in šolske dosežke, ki so stalnica skozi šolsko leto. Lahko boste opazili, da je vaš otrok senzibilen in ima veliko sposobnost empatije, da je dober prijatelj, da je ustvarjalen in kreativen, da se zna sam zaposliti, da lepo ravna z živalmi in odgovorno poskrbi za hišnega ljubljenčka …
In prav to, da ga ne vidite samo kot šolarja, temveč vam je pomemben tudi
in predvsem za to, ker ima tisoč drugih dobrih lastnosti, mu bo pomagalo
pri krepitvi njegove samozavesti in pozitivne samopodobe. Tako bo potem
lažje kos vsem izzivom, tudi šolskim, na katere bo naletel.
Dragi starši, ostanite pozitivni in zaupajte sebi ter svojemu otroku.
Predvsem pa vsi skupaj ostanimo zdravi.
Simona Levc, svetovalna delavka